Czy dzieci chcą uczyć się informatyki?
Nigdy nie było korzystniejszych czasów dla pracowników związanych z obszarem IT. Stanowisk pracy z roku na rok przybywa coraz więcej i w niektórych przypadkach ich ilość przerasta nawet dwukrotnie inne rodzaje zawodów. Według Biura Statystki Pracy (USA), do 2020 roku, na rynku pojawi się o milion więcej stanowisk pracy niż absolwentów studiów związanych z IT.
Jeżeli istnieje firma, której dożywotnym interesem jest dbanie o swoją silną i liczną załogę pracowników IT to jest nią z pewnością Google. W związku tym informatyczny gigant postanowił dowiedzieć się dlaczego studenci w Stanach Zjednoczonych nie są przygotowani do zaopatrzenia spodziewanego deficytu na rynku pracy. W obszernych badaniach przeprowadzonych wspólnie z firmą Gallup, Google odkryło szereg dysfunkcyjnych przyczyn, dla których coraz więcej uczniów szkół podstawowych i średnich nie uczy się informatyki z odpowiednim zaangażowaniem. Zaskakujące okazało się, że szkoły nie widzą „popytu” ze strony uczniów i ich rodziców na zajęcia informatyczne.
Google i Gallup spędzili półtora roku, badając tysiące studentów, rodziców, nauczycieli i dyrektorów w USA. I nie chodzi o to, że rodzice nie chcą informatyki dla swoich dzieci. Dziewięciu na dziesięciu rodziców określiło edukację informatyczną jako dobre wykorzystanie zasobów szkolnych. To luka pomiędzy rzeczywistym a postrzeganym popytem wydaje się być problemem.
“Większość ankietowanych dyrektorów szkół twierdzi, że ważne jest zapewnienie edukacji informatycznej” – napisali autorzy ankiety. “Jednak biorąc pod uwagę tendencję do priorytetowego traktowania przedmiotów, które są zawarte w wymaganych egzaminach, informatyka nie jest priorytetem”.
Być może jeszcze bardziej niepokojące jest to, że ludzie, którzy zostali wybrani do reprezentowania interesów rodziców i społeczności, nie wydają się tego zrozumieć.
“Niecała połowa ankietowanych dyrektorów twierdzi, że rada ich szkoły uważa, iż zapewnienie edukacji informatycznej jest niezbędne”.
Wczesna ekspozycja
Mimo że edukacji informatycznej można nauczyć się od zera na studiach to wczesna ekspozycja jest kluczowa, aby przyciągnąć więcej osób do danej dziedziny. Według innego badania przeprowadzonego przez Google w 2014 roku, osoby, które miały możliwość zdawania egzaminu z informatyki na poziomie zaawansowanym, wykazały o 46 procent większe zainteresowanie obszarem IT.
I prawie wszyscy zaangażowani w edukację dzieci zdają się zgadzać, że ta ekspozycja jest istotna. Większość rodziców, nauczycieli i dyrektorów stwierdziło, że uważają informatykę za równie ważną dla przyszłego sukcesu ucznia, jak matematyka, biologia, historia czy język angielski. Dwie trzecie badanych rodziców twierdzi, że edukacja informatyczna powinna być wymagana w szkołach; w gospodarstwach domowych o niższych dochodach rodzice byli bardziej skłonni do tego poglądu.
Władze ankietowanych szkół uważają, że głównymi przeszkodami w zapewnieniu zajęć komputerowych są: ograniczony czas lekcyjny przeznaczony na zajęcia niezwiązane z wymaganiami egzaminacyjnymi oraz niska dostępność i brak budżetu dla nauczycieli informatyki.
zespół Asy Programowania
Tag:asy, edukacja, informatyczna, informatyka, IT, kodowanie, programowanie, szkolnictwo