Czym jest VR i AR?
Wirtualna rzeczywistość (VR, virtual reality) i rozszerzona rzeczywistość (AR, augmented reality) przenoszą komputery i świat cyfrowy do świata realnego, w którym możemy widzieć, słyszeć i dotykać. (Oczywiście zapach i smak nie zostały jeszcze „przetłumaczone” na sygnał cyfrowy!)
Wirtualna rzeczywistość wykorzystuje nasz wzrok, słuch i poczucie równowagi, aby stworzyć 100%- owy cyfrowy świat, w którym możemy się poruszać. Natomiast rozszerzona rzeczywistość dodaje cyfrową warstwę/powłokę do naszych rzeczywistych doświadczeń, na przykład dołączając mały ekran do okularów lub wyświetlacz „heads-up” na szybie samochodu, który pozwala kierowcy przeglądać prędkość i inne dane podczas jazdy. Gra Pokemon Go to rozszerzona rzeczywistość, pozwalająca łapać Pokemona w realnym świecie za pomocą telefonu.
Podczas gdy rzeczywistość rozszerzona jest często przydatna, ponieważ pomaga nam robić dane rzeczy bardziej efektywnie lub łatwiej się uczyć, wirtualna rzeczywistość przyciąga więcej uwagi, gdyż otacza nas zupełnie innymi światami. Wspaniale jest stać na dnie oceanu i oglądać parady wielorybów i meduz, kiedy w rzeczywistości jesteśmy w naszym salonie lub klasie. Możemy oddychać cyfrową wodą bez zbiorników z tlenem, czy też sięgnąć po meduzę i ją spłoszyć.
Technologia rzeczywistości wirtualnej sprawdza się do symulatorów lotu. Piloci używają symulatorów, aby nauczyć się latać i doskonalić swoje umiejętności latania bez ryzyka zniszczenia samolotów lub oczekiwania na pojawienie się burzy, aby mogli ćwiczyć latanie przez nią. Filmy 3D to kolejny krok kinematografii, aby filmy były bardziej wciągające. Każdy, kto oglądał serial telewizyjny Star Trek: The Next Generation, wie, że dzisiejsza rzeczywistość wirtualna to po prostu mały osobisty holodeck.
Zestawy do rzeczywistości wirtualnej różnią się od siebie jedynie jakością doświadczenia, umiejętnością oszukiwania oczu i uszu, abyś uwierzył/a, że świat cyfrowy wokół Ciebie jest światem prawdziwym. W przypadku zestawów słuchawkowych podłączanych do komputerów wirtualna rzeczywistość wymaga również najnowszych kart wideo i procesorów, które przesyłają dane do zestawu słuchawkowego w czasie rzeczywistym.
Dziś zestawy słuchawkowe do rzeczywistości wirtualnej mogą być ciężkie, gdy są przymocowane do głowy lub trzymane w rękach. Jednak pierwsze telewizory również były dużymi skrzynkami z małymi ekranami, które potem przekształciły się w nowoczesne, głównie płaskie ekrany. Sprzęt do rzeczywistości wirtualnej prawdopodobnie podąży tą samą ścieżką. Istnieje już konfiguracja rzeczywistości wirtualnej, która ma postać plecaka. A ludzie próbują miniaturyzować obecny zestaw słuchawkowy do rozmiaru okularów.
Zespół Asy Programowania