Jak nauka kodowania rozwija kreatywność dziecka?
KREATYWNOŚĆ – wszyscy się z nią urodziliśmy. Jako dzieci bawimy się z wyobraźnią, zadajemy pytania, malujemy kolorowe obrazy i budujemy skomplikowane rzeczy za pomocą naszych klocków, ale gdzieś po drodze zanika nasza zdolność kreatywnego myślenia. Nie dzieje się tak dlatego, że brakuje nam “twórczego genu” – po prostu nie wzmacnialiśmy go, albo, jak stwierdził badacz George Land z jego długofalowych badań nad kreatywnością i rozbieżnym myśleniem, nawet go nie odkryliśmy. Dzisiaj badania pokazują, że kreatywność to umiejętność, którą można rozwijać w domu i w naszych szkołach dzięki kultywacji trzech cech:
- Mentalność eksperymentatora
- Praca całego mózgu
- Wrodzone pragnienie bycia twórcą (a nie tylko konsumentem)
1. Programowanie uczy dzieci eksperymentowania
Twórcze myślenie zaczyna się od zadawania pytań. Można tego nauczyć, zachęcając dzieci do eksperymentowania, zgłębiania swoich pomysłów, kwestionowania ich założeń i popełniania błędów (i tym samym uczenia się na nich). Thomas Edison był mistrzem tego typu myślenia. Przetestował tysiące materiałów i procesów przed stworzeniem pierwszej działającej żarówki. “Udało mi się odkryć tysiąc sposobów, by NIE zrobić żarówki” – powiedział. Dzięki programowaniu dzieci są narażone na ten proces eksperymentowania. Zaczynają od nauki kilku poleceń do wykonywania prostych zadań, a przy każdym pomyślnym wyniku powoli zyskują pewność, próbując nowych i bardziej ambitnych rzeczy – rzeczy, które zmuszają ich do kwestionowania każdej decyzji i pytają “Co jeśli spróbuję X?” Dzięki praktyce dzieci zyskują biegłość w zakresie technicznych i hipotetycznych umiejętności, pozwalających im na rozwiązywanie coraz bardziej złożonych problemów i ostatecznie na samodzielne budowanie programów.
2. Programowanie wzmacnia myślenie całego umysłu
Mówi się, że każda strona mózgu kontroluje różne części myślenia i przetwarzania informacji. Lewą półkulę zwykle kojarzy się z logicznym, technicznym i analitycznym myśleniem, podczas gdy prawą półkulę kojarzy się z myśleniem wyobrażeniowym, artystycznym i intuicyjnym. Mamy skłonność do myślenia o kreatywności jako funkcji prawej części mózgu, ale najbardziej kreatywni myśliciele i osoby rozwiązujące problemy mogą skutecznie angażować obie półkule. Ta idea „małżeństwa sztuki z nauką” jest tym, co Steve Jobs zbudował w Apple, i jest to taki rodzaj myślenia, że nauczyciele nauczają w szkole, promując aktywne, oparte na projektach uczenie się. Nauka w szkole Asy Programowania ma szczególne znaczenie, ponieważ wymaga (oraz uczy) od dzieci umiejętności technicznych w celu zbudowania programu, a także umiejętności artystycznych i związanych z opowiadaniem, aby zaprojektować atrakcyjny program.
3. Programowanie daje dzieciom pewność tworzenia
Podobnie jak nauka w sporcie czy gry na jakimś instrumencie muzycznym, kultywowanie kreatywności wymaga ciężkiej pracy i praktyki. W przypadku dzieci, jeśli praca jest myląca, monotonna lub cel końcowy staje się nieatrakcyjny, chęć do ćwiczeń spada. Dzieci muszą być zmotywowane. Muszą być w środowisku, które buduje zaufanie i wpaja im prawdziwą chęć tworzenia. Dzieci z łatwością podchodzą do technologii, więc przekazanie im podstawowej wiedzy na temat programowania na zabawnej, łatwej w użyciu platformie jest jednym z najlepszych sposobów, aby zachęcić ich do ćwiczeń (i faktycznie czerpać radość z procesu nauki!). Uczenie się programowania na odpowiedniej platformie – takiej, która jest zorganizowana, angażująca i dobrze się rozwija – stawia dzieci na ścieżce płynności w języku i logice programowania. Ostatecznie daje im „trampolinę” do tworzenia gier, w które lubią grać.
Zajęcia w szkole programowania Asy Programowane zawsze są dobierane tak, aby uczniowie mogli rozwijać swoją kreatywność poprzez tworzenie swoich projektów. Dzieci programują i projektują na platformach sprawdzonych i pod okiem trenerów, którzy zawsze są skorzy do pomocy.
Zespół Asy Programowania
Tag:dzieci, kodowanie, kreatywność, młodzież, programowanie, zawód