Źródła kształcenia myślenia projektowego
Kreatywność jest cechą wrodzona u wszystkich ludzi. Myślenie projektowe to sposób na wydobycie i wzmocnienie tej naturalnej kreatywności.
Obecnie większość ludzi myśli o projektowaniu jako o produktach, na przykład telefonach lub samochodach. Jednak ludzie zaprojektowali każdą część naszego życia – nie tylko przedmioty, ale także sposób, w jaki robimy rzeczy i to, co wiemy – poprzez rozwiązywanie problemy.
Prototypowanie, testowanie, ciągłe porażki to umiejętności, których każdy może się nauczyć by kreatywnie rozwiązywać problemy. Wypróbuj coś, a jeśli to nie zadziała, dowiedz się, dlaczego tak się stało, a następnie spróbuj ponownie.
Myślenie projektowe to sposób na znalezienie jak największej liczby możliwych rozwiązań problemu przed jego rozwiązaniem. Głębokie zrozumienie problemu jest krytycznym pierwszym krokiem. Możliwe rozwiązania, które nie mają sensu, są tak samo cenne jak oczywiste rozwiązania. Gdy problem zostanie zrozumiany w całej jego złożoności, myślenie projektowe zapewnia uporządkowany sposób pracy z możliwymi rozwiązaniami w celu znalezienia optymalnego rozwiązania.
Istnieją różne sposoby uczenia dzieci (i dorosłych), jak identyfikować, definiować i rozwiązywać problemy. Celem jest uczynienie tego procesu automatycznym, aby przekształcić go w umiejętności życiowe. Myślenie projektowe przyjmuje bardzo skuteczne pomysły ze świata projektowania i przekształca je w prosty proces, który każdy może wykorzystać do zwiększania swojej kreatywności i tworzenia rzeczy. Uczysz się poprzez działanie.
John Spencer i AJ Juliani autorzy LAUNCH, książki opisującej jak zastosować myślenie projektowe na zajęciach w klasach. Przedstawia szereg struktur mogących pomóc uczniom w zmotywowaniu i kreatywności. LAUNCH to skrót od poniższych kroków:
- Patrz, słuchaj i ucz się
- Zadawaj mnóstwo pytań
- Zrozum proces lub problem
- Organizuj swoje pomysły
- Stwórz prototyp
- Podkreślaj i naprawiaj
Następnie wprowadź rozwiązanie w życie, zobacz, jak inni reagują i dostosuj odpowiednio powtarzając ten proces.
Myślenie projektowe w szkole Asy Programowania
Warsztaty z projektowania i druku 3D dla dzieci i młodzieży organizowane przez naszą szkołę pozwalają w sposób szczególny rozwijać umiejętność myślenia projektowego. Trenerzy skupiają się nad zachęceniem dzieci do zaproponowania własnych rozwiązań problemów i wyzwań, które same dostrzegły. Prowadzący zajęcia wspomagają je na ścieżce dążenia do wyników nie podając przy tym gotowych rozwiązań. W myśl teorii nauki na błędach kursanci mogą zobaczyć efekty swoich prac nad projektami 3D, które zostaną wydrukowane. Dzięki temu są w stanie dostrzec błędy, które popełniły i przystąpić do ich naprawy.
Zespół Asy Programowania
Tag:asy, dzieci, kreatywność, młodzież, programowania, projektowanie, testowanie